[ad_1]
En av de kraftigste sannhetene om reklame og menneskelig atferd er at folk tar sine kjøpsbeslutninger basert på følelser, og deretter rettferdiggjør beslutningene sine med logikk. For å gjøre annonsene dine mer effektive, sørg for at annonsene trykker på potensielle kunders emosjonelle “hot buttons”, ellers vil de mangle magnetismen til å tvinge potensielle kunder til å handle.
Hvordan gjør du det?
Det er her markedsundersøkelser og å vite hva som betyr mest for potensielle kunder kommer inn i bildet, for for å trykke på noens emosjonelle varme knapper – som er knyttet til deres mest dypt forankrede ønsker – må du først vite hva de er.
Se på barberhøvler
Barberhøvelindustrien for menn er beryktet for en distinkt reklamestil som presser de emosjonelle triggerne til målet deres ganske åpenlyst. I denne svært konkurranseutsatte bransjen er den varme knappen nesten alltid ønsket om sex eller oppmerksomhet fra vakre kvinner.
En typisk annonse som dette kan starte med at en mann står foran speilet, barberer ansiktet og ser imponert ut over den tette barberingen han nettopp har fått, og hvor bra han ser ut som et resultat. Deretter blir mannen av en eller annen grunn ofte vist å bli ganske suggestivt beundret av en nydelig kvinne på grunn av hvor uimotståelig han nå er fordi han brukte akkurat denne barberhøvelen.
Ord som «se best ut», «et snitt over» eller «det beste en mann kan få» tyder ikke så mye på at denne mannen vil forbedre forretningsprestasjonene sine på et møte han er i ferd med å delta på, men snarere hans suksess. han vil sikkert ha med sine veldig attraktive kvinnelige kolleger som vil være der med ham!
Får en bestemt barberhøvelprodusent virkelig en mann til å se mer attraktiv ut for vakre kvinner enn andre merker?
Nei!
Men det alle barberhøvel-, øl- og til og med bilprodusenter vet med sikkerhet er at ved å vise bilder av det menn ønsker mest (normalt sex, og blir ønsket av vakre kvinner) i annonsene deres, de kobler effektivt oppfyllelsen av dette kraftige følelsesmessige ønsket til produktet deres. Og ved å gjøre det oppnår annonsene deres bedre responsrate og selger til slutt flere barberhøvler.
Betyr dette at for å selge mer av ditt eget produkt eller tjeneste må du bruke bilder av vakre kvinner i annonsene dine? Ikke nødvendigvis. Men det betyr at du må være veldig oppmerksom på hvem målgruppen din er, og hvilke følelser de naturlig forbinder med produktet ditt.
For eksempel, hvis du selger bilseter for spedbarn, kan du appellere til en mors behov for barnets sikkerhet ved å beskrive materialet som “beskyttende og kollisjonssikkert”. Hvis du selger en sportsbil til en ung mann, kan en av hans følelsesmessige triggere være et behov for beundring fra jevnaldrende, så du kan bruke ord som “en misunnelse til enhver veikriger …”
Men på den andre siden av beslutningen er mynten alltid ‘logikk’.
Selv om folk blir drevet til sine beslutninger av den emosjonelle tilknytningen de har til visse produkter, kan de likevel gå bort hvis de ikke finner logiske grunner til å støtte beslutningen sin.
Hvorfor? For selv om folk alle elsker å kjøpe, ingen liker å bli solgt. Det er derfor det er avgjørende å ha andre logiske grunner for å rettferdiggjøre avgjørelsen og bevise at den gir praktisk eller økonomisk mening for å avslutte salget. Folk trenger logikk for å fullføre sine emosjonelle kjøpsbeslutninger.
Så når du skriver noen form for salgseksemplar, husk disse to velprøvde tipsene:
1. For å gjøre annonsene dine mer effektive, trykk på prospektets emosjonelle “varme knapper” ved å fremheve spesifikke fordeler ved produktet og plassere dem på en måte som følelsesmessig kobler kjøperens ønsker direkte til produktet ditt. Og så…
2. Sørg for å bekrefte den emosjonelle avgjørelsen potensielle kunder kommer til, med en sunn dose logiske grunner til hvorfor de bør kjøpe. Slik at når følelsen begynner å gi seg så har de gode logiske grunner til å opprettholde bestemmelsen/ kjøpet.
[ad_2]