[ad_1]
Hva er å skrive gode tekster?
Ofte kaller vi det “å skrive gode tekster” for “copywriting”. Generelt beskrevet som reklameskriving eller å skrive en tekst for å fremme en person, virksomhet, mening eller idé. Det handler altså om å selge noe. Selge inn en idé, selge ett produkt eller selge inn en person for eksempel.
Det kan være skrevet i ren tekst, som en radio- eller TV-reklame eller i en rekke andre medier. Hovedmålet med å skrive en markedsføringstekst er å overtale lytteren eller leseren til å handle, for eksempel å kjøpe et produkt eller en tjeneste, eller abonnere på et bestemt synspunkt for eksempel. Copywriting kan også tjene til å fraråde en leser fra en bestemt tro eller handling.
I følge Wikipedia kan “copywriting inkludere kroppstekst, slagord, overskrifter, direktereklame, slagord, jingle-tekster, World Wide Web og Internett-innhold, kommersielle TV- eller radiomanus, pressemeldinger, hvitebøker og annet skriftlig materiale innlemmet i reklame media.” En tekstforfatter eller personen som skriver annonseteksten kan bidra med ideer til trykte annonser, postordrekataloger, reklametavler, reklamer, brosjyrer, postkort, nettsider, e-post, brev og andre reklamemedier.
Kunsten å skrive copywriting
Kunsten å skrive en reklametekst er basert på antakelsen om at ord kan endre tenkningen, holdningene, troene og oppførselen til et publikum. Hvis skriftene i en tekst ikke klarer å vekke oppmerksomhet, interesse, begjær, overbevisning og handling, har den sviktet sin oppgave og hensikt.
En av de eldste formlene for reklametekstforfatter er AIDA: oppmerksomhet, interesse, begjær og handling. En annonse som ikke får oppmerksomheten til leseren vil ikke kunne gjøre noe annet. Først etter å ha fanget oppmerksomhet kan en annonse vekke forbrukerens interesse og skape ønsket om produktet, tjenesten eller ideen som presenteres. Til slutt bør annonsen stimulere til handling fra kundens side, ellers har den mislyktes i formålet.
Teknikker for copywriting
Noen teknikker en tekstforfatter kan bruke til å skrive overbevisende annonsetekster inkluderer:
- Klisjeer eller buzzwords, som, nå, nytt, her, endelig og i dag.
- Handlingsord, som kjøp, prøv, spør, hent, send, smak, se, se, kom og mange flere.
- Følelsesfylte eller spennende ord, ved å bruke adjektiver som forsterker fakta, for eksempel fantastisk, fantastisk, herlig, vakkert og fantastisk.
- Allitterasjon eller en form for repeterende lyder som er behagelige for øret, men ikke overdrevne, åpenbare eller irriterende, for eksempel ‘La toget ta på seg belastningen’, ‘Ikke vær vag, spør etter Haig’ og ‘Gå bra, gå Shell’.
- Samtaler eller skriving for å etterligne uformell tale, som “Pick ‘n Choose”, “Fish ‘n Chips”, og bruk av ord, som, ikke, vil ikke, vil ikke, hva som er og andre forkortelser.
- Tegnsettinger og grammatikk, for eksempel ‘Redd barna. Nå.’ «Skriv navnet hans i gull. Remy Martin.
- Gjentakelse, for eksempel bruk av samme ord for å åpne hvert avsnitt, plugge inn merke- eller firmanavn gjennom hele teksten.
- Intertekstualitet eller assosiasjonen av en tekst til andre tekster eller tegn, for eksempel bruken av ordet “lås” for å assosiere med sikkerhet, eller bruken av et utsagn, begrep eller tegn fra en film eller andre medier.
Når du skriver en overskrift for en trykt annonse, bør du vurdere følgende retningslinjer:
- Gjør overskriften til en viktig overbevisende del av annonsen
- Appell til leserens egeninteresse med et grunnleggende løfte om fordeler
- Injiser maksimal informasjon uten å gjøre den tungvint eller ordrik
- Begrens overskrifter til omtrent 5 til 8 ord
- Ta med merkenavnet i overskriften
- Lokk leseren til å lese brødteksten
- Lokk leseren til å undersøke det visuelle i annonsen
- Aldri endre skrifttypen i en overskrift
- Bruk aldri en overskrift hvis overbevisende effekt avhenger av å lese brødteksten
- Bruk enkle, vanlige, kjente ord
Når du skriver underoverskriften, bør du vurdere følgende:
- Underoverskrift skal forsterke overskriften
- Underoverskrift skal lokke leseren til å fortsette til brødteksten
- Underoverskrifter skal stimulere til en mer fullstendig lesing av hele annonsen
- Jo lenger brødteksten er, desto mer hensiktsmessig er bruken av underoverskrifter
- Hold bruken av underoverskrifter til et minimum – de kan rote en annonse
Når du skriver brødteksten, bør du vurdere følgende:
- Bruk nåtid når det er mulig
- Bruk entallssubstantiv og verb
- Bruk aktive verb
- Bruk kjente ord og uttrykk
- Varier lengden på setninger og avsnitt
- Involver leseren
- Gi støtte til det utrolige
- Unngå klisjeer og superlativer
Vanlige feil i copywriting
Noen vanlige feil som bør unngås i copywriting inkluderer:
- Uklarhet, som følge av generalisering av ord eller upresise betydninger.
- Ordlyd, hvor økonomi av ord er viktig fordi en tekst må passe innenfor begrenset plass og tid før den kjeder publikum.
- Banalt eller uoriginalt, hvor bruk av klisjeer og utslitte superlativer kan skape et kjedelig og utdatert image for et merke eller firma.
- Beyond Creativeness, hvor kreativiteten tas over bord for kreativitetens skyld. En tekst må forbli tro mot sitt primære ansvar: å kommunisere salgsbudskapet.
Konklusjon
Å skrive en god tekst krever mye mer enn det som er nevnt i denne artikkelen. Det krever forskning, tenkning ut av boksen og mange andre aspekter. For flere tips om copywriting, sjekk ut de mange ressursene som er tilgjengelige på nettet og les de relevante bøkene av profesjonelle tekstforfattere.
[ad_2]